مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو تحلیل کرد:
چرا خودرو اواخر سال گذشته گران شد؟
50 هزار دستگاه خودرو ناقص کف کارخانه است
عصرخودرو: عبدالله بابایی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو به بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو در ماههای پایانی سال 91 پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از نسیم، وی در این رابطه اظهارکرد: به دلیل تغییرات اقتصادی پیش آمده نیاز نقدینگی خودروسازان در مقایسه با سال گذشته 25 برابر افزایش یافته است که بخش عمده ای ازاین افزایش نیاز متاثر از فرآیندهای بانکی و گشایش اعتبار اسنادی است.
بابایی دافزود: فارغ از مشکلات تامین این نیاز، حتی اگر خودروسازی قادر باشد تا یک نقدینگی 25 برابری را وارد چرخه تولید کند از آنجایی که این صنعت یک جریان در گردش است اینطور نیست که به محض رفع این مشکل تولید به روند عادی خود بازگردد بلکه به یک به بازه زمانی نیاز دارد که من نمیدانم استاندارد آن چقدر است ولی مطمئنا در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان اینکه در شرایط کنونی باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در این بخش 25 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ادامه داد: تامین این نیاز تنها از دو طریق تسهیلات بانکی یا افزایش قیمت خودرو و منابع مالی مردم امکان پذیر است تا چرخه تولید ادامه داشته باشد.

رکوردی بی سابقه، کاهش 45 درصدی تولید

وی تحریمهای خارجی و مشکلات داخلی را یکی دیگر از عوامل اصلی کاهش تولید خودرو در سال جاری عنوان کرد و گفت: بر خلاف سنوات گذشته که معمولا سالانه 10 الی 15 درصد به میزان تولید این شرکت افزوده میشد به دلیل مشکلات پیش آمده به یکباره کاهش 45 درصدی در تولید خودرو طی سال جاری تجربه کردیم که این رکورد طی سالهای گذشته بی سابقه بوده است.

بابایی بر این باور است که وقتی 45 درصد تولید خود را از دست میدهیم بدیهی است به طور میانگین 50 درصد از بازار سال گذشته را از دست خواهیم داد و امکان فروش برای محصولات وجود نخواهد داشت.

تولید 450 هزار دستگاه تا پایان سال

وی در رابطه با میزان تولید شرکت در سال جاری گفت: آمار دقیق این مهم طی روزهای آینده مشخص خواهد شد ولی تلاش ما این است میزان تولیدات خود را تا پایان سال 91 به 450 هزار دستگاه برسانیم در حالی که بر اساس پیش بینیهای صورت گرفته سالانه باید 750 هزار دستگاه در کشور تولید شود تا بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود، ضمن اینکه این ظرفیت نیز در کشور وجود دارد.

قادر به تامین قطعات خود نیستیم

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو، در بخش دیگری از سخنان خود بدهی خودرو سازان به قطعه سازان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی وتحریم، در مسیر تولید قادر به تامین بسیاری از قطعات مورد نیاز خود نبودیم، تصریح کرد: از طرفی کاهش تولید نیز خود به نوعی منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده در این صنعت شده است چرا که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت و منابع موجود بهرهوری افزایش یافته و هزینهها به نوعی سر شکن میشود.

نیم میلیارد زیان به دلیل کاهش بهره وری

به گفته وی، کاهش بهره وری موجب شده تا در تولید هر خودرو یک الی یک و نیم میلیون به هزینه تولید افزوده شده است که در صورت احتساب تولید 450 هزار دستگاه خودرو در سال جاری ، حداقل رقمی بالغ بر 500 میلیون تومان زیان به خودروسازان ناشی از کاهش تولید وارد شده است.
این مقام مسئول در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تولید و روند رو به رشد ایجاد شده، حتی ارز مبادلاتی هم به خودروسازان تخصیص نمی یافت و تولیدکنندگان به ناچار ارز مورد نیاز خود را از بازارآزاد و با قیمتهای بالای 3 هزار تومان تامین می کردند.

وی در واکنش به این ادعا که ارز مورد نیاز قطعه سازان بر اساس نرخ مبادلاتی تامین میشود، گفت:هر چند که بر اساس قانون باید این امر صورت گیرد اما این امر تا کنون انجام نشده و قطعه سازان هم ارز مورد نیاز خود را به جز تعداد معدودی از بازار و بر اساس نرخهای آزاد تامین میکنند.
بابایی ادامه داد: درحالی که نرخ مواد اولیه و ارز و نقدینگی مورد نیاز این صنعت چندین برابر شده است ولی باز هم اجازه تغییر قیمت به خودروسازان داده نمیشد.

نوک پیکان تحریم به سمت صنعت خودرو

وی با بیان اینکه 3200 قطعه در ساخت خودرو مورد استفاده قرارمی گیرد و صنایع بسیاری به آن وابستهاند، تصریح کرد: تحریم ها صنعت خودرو را هدف قرارگرفته تا 80 صنعت با آن به پایین کشیده شود اما با تمام این تحریم ها خودروسازان اجازه نداند کوچکترین خدشه ای به این صنعت وارد شود.

او میگوید: صنعت خودروسازی باید به اهتزار و ورشکستگی کشیده شود تا باور شود که این صنعت در شرایط دشواری به تولید ادامه می دهد.

تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو با استناد به اصل تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا گفت: در همه جای دنیا وقتی تولید وعرضه کاهش می یابد و تقاضا افزایش پیدا میکند، قیمتها در بازار روند صعودی به خود میگیرد.

وی معتقد است: کاهش قیمت خودرو زمانی انجام میشود که قیمت ارز ،مواد اولیه و بسیاری از عوامل موثر بر قیمت تمام شده کاهش یابد .

بابایی در تحلیل بازار خودرو می افزاید: اتفاقی که در ماههای گذشته افتاد این بود که قیمت بازار هر روز در حال افزایش بود ولی قیمت خودروساز همین طور ثابت مانده بود و اجازه داده نمی شد تا تولیدکننده قیمت های خود را بر اساس قیمت بازار عرضه کند.

وی معتقد است: اگر اجازه داده می شد تا خودروساز محصول خود را بر اساس قیمت بازار عرضه کند نیازی نبود بازار اینگونه به چالش کشیده شود که دست آخر هم خودروسازان متهم شوند که از قصد تولید نمیکند و هر در خودرویی 3 میلیون تومان به خود زیان می زند که قیمت ها افزایش یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به این ادعا که خودورسازها به تعهدات خود در مقابل کارگروه کنترل بازار مبنی بر افزایش تولید و عرضه برای ایجاد التهاب در بازار و گران شدن خودرو عمل نمیکنند، گفت: عقل سلیم حکم می کند که اگر تولید نکنیم هزینه سربار و ضرر بیشتری متحمل خودرو سازها میشود بنابراین مجبور هستیم که به هر قیمتی تولید خود را ادامه دهیم تا از زیان خود جلویگری کنیم.

50 هزار دستگاه خودرو ناقص

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت خودرو در سال جاری چندین بار روند افزایشی به خود گرفت، گفت: در دفعات قبلی قیمتها افزایش منطقی نداشت و درصد تغییرات متناسب با هزینهها نبود به عنوان نمونه مواد اولیه 70 الی 80 درصد هزینه تولید خودرو را مواد اولیه تشکیل می دهد در برخی از محصولات حتی تا 500 درصد هم تغییر یافته بود اما تولیدکنندگان مجازبه تغییر 18 درصدی محصولات خود بودند.

وی بیان کرد: هم اکنون 50 هزار دستگاه خودرو به دلیل نبود قطعه و کمبود نقدینگی ناقص هستند.

رشد شاخص شکستن کمر تولیدکننده و مصرف کننده

نحوه تامین مواد اولیه تولید یکی دیگر از محورهای بحث این مقام مسئول در صنعت خودرو را تشکیل می داد، در این خصوص گفت: قیمت مواد اولیه هر روز در حال افزایش بود و جالب این بود که در سازمان بورس و اوراق بهادار در مهر ماه جشن رکورد زنی شاخص گرفته شد در حالیکه رشد شاخص افزایش قیمت مواد اولیه، شاخص کمر شکستن تولیدکننده و مصرف کننده بود نه شاخص بورس. حال سئوال ما این است که چرا کسی پیگیر این قضایا نشد و دست آخرخودروساز به کوتاهی در تولید و عدم توزیع مناسب متهم شد.

وی با تاکید بر این که پیش فروش خودرو در فضای مجازی صورت می گرفت بر همین اساس کسی را نمیتوان متهم به رانت بازی کرد، گفت: قضیه از این قرار است که اختلاف 5 میلیونی قیمت درب کارخانه و بازار برای هر فرد عادی جذاب است و برای حفظ قدرت نقدینگی خود طبیعی است که برای پیش خرید ثبت نام کند و اینگونه بود که 5 میلیون کلاه سر خودروساز گذشته می شود و به جیب دلال میرود.

افزایش عرضه هم از التهاب بازار نکاست

بابایی با طرح این سئوال که چگونه می توان تک تک پیش فروش ها را کنترل کرد، تصریح کرد: هر چند که در برخی از محصولات که اختلاف بین بازار و درب کارخانه خیلی زیاد بود پیش فروش بر اساس کد ملی صورت می گرفت ولی در نهایت هر قدر عرضه در بازار افزایش می یافت به دلیل تشنگی ایجاد شده، از التهاب بازار کاسته نمی شد.

خاطره ای از فروش پارس

وی با بیان اینکه هر قدر خودرو در بازار عرضه میشد، خرید انجام میشد، خاطره ای از پیش فروش خودرو پارس بیان و اضافه کرد: در یک روز سایت پیش فروش خودرو پارس باز گذاشته شد ظرف چندین ساعت 24 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید به طوری که تا مرداد سال آینده تمامی ظرفیت تولید در قالب پیش فروش و فروش قطعی، معامله شده بود. اما سئوال اینجاست آیا همه این افراد مصرف کننده بودند؟ بی شک پاسخ به این سئوال منفی است. البته نمی توان ادعا کرد که این افراد دلال بودند چرا که ثبت نام توسط اشخاص عادی که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید کرده بودند، صورت می گرفت.

سردرگمی مشتریان

این مقام مسئول در صنعت خودرو می