فروشگاه آپشن و قطعات خودروتبلیغات
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. #1
    مدیر کلوپ خودروهای چینی
    تاریخ عضویت
    آذر 1391
    محل سکونت
    تهران
    نوع خودرو
    EMGRAND7
    نوشته ها
    218
    تشکر
    18
    تشکر شده:   108 بار در 87 ارسال

    معرفی و مشخصات آلفارومئو میتو - Alfa Romeo Mito

















  2. #2
    مدیر کلوپ خودروهای چینی
    تاریخ عضویت
    آذر 1391
    محل سکونت
    تهران
    نوع خودرو
    EMGRAND7
    نوشته ها
    218
    تشکر
    18
    تشکر شده:   108 بار در 87 ارسال
    فلفل تند و تیز آلفارومئو

    دنیایخودرو- امید آذرزمانی: این هفته به سراغ یکی از نمایندگان ایتالیا در بازار خودروی کشور یعنی آلفارومئو رفتیم. آلفارومئو، یکی از خوشنامترین و با اصالتترین خودروسازان دنیاست که زیر چتر امپراطوری فیات قرار دارد. این خودروساز در سال 1910 در میلان بنا نهاده شد. بسیاری از خودروهای کلاسیک و آنتیک این برند امروز با قیمتهای نجومی در بین کلکسیونرهای دنیا خرید و فروش میشوند اما در این شماره قصد بررسی نمونههای کلاسیک آلفا را نداریم و میخواهیم میتوی کوچک و تند و تیز را در همین نزدیکی یعنی تهران بررسی کنیم.

    آلفا MITO در بخشی از بازار قرار دارد که در سالیان اخیر مورد توجه خودروسازان کوچک و بزرگ دنیا قرار گرفته است. بیشک شرایط بد اقتصادی حاکم بر برخی از کشورها و شهرهایی که هر روز شلوغتر میشوند و بر بار ترافیکشان افزودهتر میشود، بیشترین نقش را در توسعه این کلاس از خودروها داشته است.
    میتو را برعکس برادر بزرگترش جولیتا، باید در کلاس هاچبکهای شهری کوچک (B-segmant ) قرار داد. میتو در کارزار رقابت در بازارهای جهانی کار سختی را در پیش دارد چرا که باید با حریفان سرسختی مثل مزدا2، سیتروئن DS3، آئودی A1، مینی کوپر و به تازگی بامو سری یک دست و پنجه نرم کند. اما وارد شدن این برند معتبر به بازار داخلی حکایت دیگری دارد.
    میتو که کوچکترین و ارزانترین محصول آلفارومئو محسوب میشود به دلایلی که امروزه دیگر همه میدانند برچسب قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان دارد! (با این پول در بازار جهانی میتوانید یک مرسدسبنز کلاس S بخرید!). به رقم حضور چند خودروی دیگر در این کلاس مثل مزدا2، هیوندای i20، کیا پیکانتو و تا حدودی تویوتا یاریس، آلفا را باید یک سر و گردن بالاتر دانست.
    طراحی
    ایتالیا مهد هنر طراحی در دنیاست. این هنر در سرزمین چکمهپوشان از عالم مد و لباس گرفته تا صنعت خودرو زبانزد خاص و عام است. اگر کمی با سبکهای طراحی خودرو در کشورهای دنیا آشنا باشید، بدون دانستن ریشه نام میتو، بدون شک حدس خواهید زد که میتو یک خودروی ایتالیایی است. استفاده از خطوطی نرم و سیال که در نقاطی با تغییر ناگهانی زاویه همراه است و باعث هیجان طرح میشود هنری است که بیشتر در طرحهای شرکت زاگاتو (یک شرکت طراحی ایتالیایی) دیده میشود. اینگونه طرحها در نزد علاقهمندان یا معمولی و یا خیلی زیبا جلوه میکند. نمای روبهروی میتو را با آن جلو پنجره زیبا و چراغهای بزرگش میتوان به صورت انسان تشبیه کرد. چهرهای که در آن جلو پنجره در نقش بینی، قسمت پایین سپر دهان و چراغها چشمان این صورت هستند. دو خط که از کنار جلو پنجره به سمت بالا حرکت میکنند و با عبور از روی درب موتور به آینهها میرسند، یک حالت تهاجمی مثل دماغه خودروهای فرمولیک را پدید آوردهاند. در پایین سپر اینترکولر سیستم توربوشارژر به وضوح از پشت شبکه توری قابل مشاهده است. تقریباً گستردهترین سطح در نمای روبهرو به سپر خودرو تعلق دارد. اما چیزی که بیشترین لطمه را به نمای روبهرو میزند پلاک است! اگر پلاک ملی را با آن اندازه بزرگش بر روی سپر نصب کنید خواهید دید که به آن طرح زیبا بسیار لطمه خواهد خورد. به همین دلیل مالک خودرو که زیاد هم از میتو استفاده نمیکند پلاک را نصب نکرده است. در نمای کناری نکته خاصی وجود ندارد. تنها تورم گلگیرهاست که در حجیمتر جلوه دادن خودرو موثر است. اما نمای عقب خودرو برعکس نمای جلو حاصل استفاده از خطوطی رو به پایین است. در پایین سپر فضایی گسترده قرار دارد که در دو گوشه آن چراغهای مهشکن نصب شدهاند و چراغ دنده عقب هم به صورت تکی و داخل چراغ سمت راست تعبیه شده است. هر چقدر در نمای جلو دست طراحان برای اختصاص جای پلاک بسته بوده، در نمای عقب جبران شده است.
    جای پلاک در این نما آنقدر بزرگ است که حتی پلاکی بزرگتر از پلاک ملی هم در این فضا جای میگیرد. چراغهای گرد و بزرگ عقب که در بسیاری از تولیدات ایتالیایی دیده میشود و یادآور اسبهای سرخ فراری است. این چراغها با استفاده از LED و گرافیکی زیبا بیشترین همخوانی را با رنگ سفارشی خودرو دارند. نوار کروم دور چراغها نیز این زیبایی را دوچندان میکند.
    کابین
    با ورود به داخل کابین در همان لحظه اول، میتو شما را سورپرایز میکند چرا که روکش بالای داشبورد را آلفا کاملاً از فیبرکربن ساخته است. این فیبرکربن به بخشی از رودریها نیز سرایت کرده تا شما را به یاد سوپراسپرتها بیندازد. البته فرمان اسپرت و دریچههای تهویه با آن ادامه تورمشان که کمی شبیه اشکال به کار رفته در کابین فراری است در ایجاد این حس اسپرت بیشترین تأثیر را دارد. بر روی داشبورد کلیدهای تنظیم سیستم صوتی، تهویه مطبوع، شیشه و آینه گرمکن قرار دارد.
    گرمکنهای صندلیهای جلو در کنار قفل کمربند ایمنی نصب شده است. فرمان خوشدست خودرو هم با چرم آذین شده است. در صفحه نشاندهندهها دو دایره آنالوگ زیبا وجود دارد که یکی مربوط به دور موتور است که بعد از شش هزار و پانصد کاتاف میکند و دیگری سرعت خودرو را تا 240 کیلومتر نشان میدهد. درون این دو دایره دیگر نشاندهندهها مثل ایربگ، کمربند و ... قرار دارد. در میان دو صندلی جلو یک کنسول برای قرار دادن آرنج تعبیه شده است که اگر بخواهید در حالت تیپترونیک گیربکس رانندگی کنید کمی برای حرکت دستتان ایجاد محدودیت میکند. در سقف نیز یک سانروف نصب شده است. صندلی سرنشین کناری را به جلو حرکت میدهیم تا وارد بخش عقب شویم. صندلیهای عقب نیز از عمق خوبی برخوردارند و به دلیل شیب مناسب سقف با قدی در حدود 180 سانتیمتر دچار مشکل نخواهید شد. البته فضای پا برای سرنشینان عقب به شرطی که قد متوسطی داشته باشند کاملاً کافی است و سرنشین جلو هم همینطور. در کل به دلیل محدودیتهایی که در این سبک طراحی وجود دارد بیش از این هم نمیتوان انتظار داشت. با این حال صندلیهای عقب، فضایی بیشتر از مینیکوپر و فیات 500 دارند.
    دید رو به عقب به دلیل شیب سقف و کوچک بودن شیشه عقب زیاد مناسب نیست اما میتوانید این نقیصه را با استفاده از سنسورهای دنده عقب و دید خوب آینههای بزرگ و گرمکندار کناری جبران کنید. آینه وسط هم از تکنولوژی فتوکرومیک برخوردار است تا نور اضافی در شب مزاحم راننده نباشد.
    میتو مجهز به سیستم Blue&me است که میتواند با استفاده از تکنولوژی به بلوتوث کمک کند تلفن همراه خود را کنترل کنید. میتوانید سیستم صوتی BOSE را هم برای این خودرو سفارش دهید که با قدرت 500 واتی کابین را به سالن اپراهال لندن تبدیل کند. آلفا، میتو را به سیستمی به نام DANA آلفا مجهز کرده است که با استفاده از اطلاعات لحظهای چند آیتم مثل فرمان، موتور و ... بهترین دینامیک حرکتی را برای این خودرو رغم میزند. برای ایمنی بیشتر درون کابین به هفت ایربگ مجهز شده است. ترمز این خودرو یک مجموعه کامل از چند سیستم کمکی است اما مهمترین این سیستمها شامل ABS،EBD،ASR،DST و ... است. فرمان خودرو به صورت تلسکوپی و در چهار جهت تنظیم میشود. همینطور نسبت به سرعت هم حساس است و هر چقدر سرعت بالاتر برود از سرعت عکسالعمل آن کاسته میشود. روکش چرمی صندلیها و تنظیم برقی دو صندلی جلو آپشنهایی است که در لیست سفارش قرار دارند و خودروی تست ما از این آپشنها برخوردار نبود. لیست آپشنهای این خودرو بسیار پر و پیمان است و مثلاً میتوانید در این لیست سقف پانوراما را نیز انتخاب کنید و یا رینگهای تیتانیومی مسابقهای و کالیپرهای قرمز ترمز، شیفتر گیربکس در پشت فرمان و یا چراغهای خودرو که به صورت اتوماتیک روشن و خاموش میشوند. کروز کنترل، سنسور باران و نشانگر باد تایرها هم از جمله امکاناتی است که آلفا برای شما در نظر گرفته است.
    تست فنی
    میتوی گزارش ما یک موتور توربوشارژر 1400 سیسی را در سینه دارد. این موتور از تکنولوژی Multiair برخوردار است و با کمک همین تکنولوژی در سال 2010 توانست به عنوان بهترین موتور 1400 سیسی انتخاب شود. موتور این خودرو با استفاده از سیستم توربوشارژ Garrett میتواند در دور موتور 5500 قدرت اعجابانگیز 170 اسببخار را زیر پدال گاز شما قرار دهد.
    250 نیوتنمتر گشتاور در دور موتور 2500 هم کافی است که دیگر برای فشردن دکمه استارت درنگ نکنید. با فشردن پدال ترمز و دکمه جلوی شیفتر دنده گیربکس پنج سرعته تیپترونیک را در حالت D قرار میدهیم تا حرف D در میان نشاندهندهها ظاهر شود.خودرو تقریباً با 1300 دور به آرامی شروع به حرکت میکند. در حالت درایو دندهها در دور پایین تعویض میشوند و البته پیوسته روش رانندگی شما نیز توسط سنسورها کنترل میشود تا خودرو اقتصادیترین بازده را داشته باشد اما اگر بخواهید خودی در خیابان نشان دهید بهتر است تنظیم گیربکس تیپترونیک را بر روی حالت ریس بگذارید. در این حالت با روح واقعی میتو آشنا خواهید شد. برای حرکت در سطوح برفی و لغزنده هم میتوانید گیربکس را تنظیم کنید که واقعاً کارآمد است. شتاب صفر تا 100 این خودرو از طرف سازنده 7.5 ثانیه ذکر شده که با در نظر گرفتن وزن حدود 1200 کیلویی خودرو به نسبت آپشنهای نصب شده و ارتفاع تهران از سطح دریا و کیفیت نامرغوب سوخت نمیتوان به این عدد دست یافت اما با آنچه که از عملکرد خودرو مشخص است این عدد دور از دسترس نیست.
    تنها نکتهای که در شتابگیری خودرو مثل دیگر موتورهای توربو شارژ آزاردهنده است سکتهای است که تا رسیدن توربو به ماکزیمم دورش ایجاد میشود. البته حجم موتور کم و کوچک بودن توربوی این موتور هم به این مکث دامن میزند. در حالت ریس دور موتور در هنگام تعویضدنده با استفاده از صفحه کلاچ دوگانه خیلی دیر پایین میآید تا با حفظ گشتاور شتاب خودرو کم نشود.
    اگر در حالت درایو در حال رانندگی باشید و پدال تنظیم گیربکس را روی ریس ببرید، ناگهان دور موتور افزایش مییابد و یک شتاب اولیه را تجربه میکنید. ضمناً دندهها در دور موتور بالاتر تعویض میشوند و صدای گیرایی نیز از موتور شنیده میشود.
    تکنولوژی استارت / استاپ موتور با یک توقف بیش از دو ثانیهای موتور را خاموش میکند و با فشردن پدال گاز دوباره روشن میکند. برای ما ایرانیها که پشت چراغ قرمزهای 160 ثانیهای هم عادت نداریم خودرو را خاموش کنیم کمی غریب و کسلکننده است.
    مصرف سوخت به صورت ترکیبی حدود 7.5 لیتر است که با توجه به کیفیت سوخت و حالات رانندگی تغییر میکند. باک خودرو نیز 45 لیتر گنجایش دارد.
    ترمزهای این خودرو بیش از تصور حساس هستند. نگارنده که با پای چپ هم به راحتی و دقت پای راست ترمز میکنم، نتوانستم بر پدال ترمز مسلط شوم. البته شاید دخالت سیستم ترمز اضطراری HBA و کنترل ایستایی HHC که فشاری مضاعف را در هنگام فشردن زیاد پدال ترمز ایجاد میکند در این امر بیتأثیر نبود. در زمان ترمزگیری بر روی سطوح لغزنده که در جاده خیس انجام شد به وضوح دخالت سیستم ASR (کنترل کشش) و VDC (کنترل دائمی خودرو) را برای هر چه با ثباتتر بودن حرکت خودرو میشد لمس کرد. شعاع گردش خودرو بسیار کم است. در هنگام دور زدن و یا در پیچها اگر پدال ترمز را بفشارید سیستم کمکی ترمز CBC نیروی ترمز به اندازه نیاز هر چرخ اعمال میکند تا خدشهای به ثبات این خودرو وارد نشود.
    سیستم تعلیق در جلو مکفرسون و در عقب هم اکسل سلب و فنر لول است و سختی آن که با ذات اسپرت این خودرو کاملاً در تناسب است. از این رو تقریباً همه ضربات ناشی از ناهمواریهای خیابان را حس میکنید و اگر رینگ و لاستیک سایز 215/45/R 17 آن را بزرگتر کنید اوضاع بدتر هم میشود. انتقال ضربات به کابین بیش از حد است و به عقیده نگارنده سیستم تعلیق این خودرو اصلاً به درد خیابانهای ایران نمیخورد. مالک خودرو اریک هاکوپیان، در خصوص این خودرو اعتقاد دارد؛ ثبات این خودرو بر روی جاده بسیار عالی است و با توجه به اینکه قبلاً هم چند خودروی اسپرت داشتهام این موضوع را خوب حس میکنم تنها عیب این خودرو، جلب توجه زیاد آن است که به همین دلیل، احتمال دارد تصمیم به فروش آن بگیرم. اما یک حسن بزرگ این خودرو، ابعاد کوچک آن است. به عنوان مثال؛ به ترتیب طول، عرض، ارتفاع آن 4063/1720/1446 میلیمتر است و به این ترتیب دیگر نباید نگران جای پارک باشید. آلفا میتو از موسسه یورو NCAP موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است که خود بر مهندسی فوقالعاده این خودرو دلالت دارد. در نهایت درباره میتو باید گفت روح خشمگین فراری که در بسیاری از کارخانههای زیرمجموعه کمپانی فیات مثل مازراتی و آلفا جاری است در این خودرو جلوه کرده است. با توجه به کیفیت بد سطح خیابانها و جادهها، باید میتو را خودروی دوم دانست چرا که ناهمواریهای سطوح و سیستم تعلیق اسپرت این خودرو در صورت تردد همیشگی ممکن است کمی بر روی احساس خوب شما از راندن این خودرو تأثیر منفی بگذارد. در ضمن یادتان باشد شما سوار بر خودرویی هستید که در صورت تصادف کردن باید منتظر قطعات بمانید و ... قیمت نامتعارف میتو هم واقعاً امتیاز منفی برای این زیبای ایتالیای محسوب میشود. اما شتاب خوب که موجب شکست بسیاری از دیگر خودروهای قویتر میشود، دینامیک عالی در حرکت به خصوص در پیچها، مصرف سوخت مناسب، زیبایی و کیفیت درخور توجه از نکات مثبت این خودرو هستند.


طراحی شده توسط : وی بی ایران