فروشگاه آپشن و قطعات خودروتبلیغات
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. #1
    مدیر کلوپ خودروهای چینی
    تاریخ عضویت
    آذر 1391
    محل سکونت
    تهران
    نوع خودرو
    EMGRAND7
    نوشته ها
    218
    تشکر
    18
    تشکر شده:   108 بار در 87 ارسال

    آزمایش آخرین نسل پرادو یا همان پسر خلف لندکروزر

    دنیایخودرو- امید آذرزمانی: تویوتا، بخش عظیمی از شهرت جهانیاش را مدیون مدل پرافتخار لندکروزر است. لندکروزر تنها خودرویی است که توانسته در شرایط سخت قاره آفریقا هم دوام بیاورد تا به سمبل استقامت تبدیل شود. اما لندکروزر یک فرزند دیگر هم به نام پرادو دارد. پرادو را باید یک لندکروزر شهری نامید که علاوه بر قابلیتهای پدرش لندکروزرر در خارج از جاده، امکانات یک سفر درون شهری و برون شهری راحت را هم برای خریدارانش به ارمغان میآورد. فروش بالا و محبوبیت لندکروزر پرادو در بازار کشور باعث شد تا به سراغ این ژاپنی درشتاندام برویم و ببینیم تویوتا بعد از سالها کسب تجربه در ساخت خودروهای دودیفرانسیل چگونه این جنگجو را روانه میدان کرده است. لندکروزر سری 70 از سال 1984 تولید شد.اما در سال 1990 سری جدید از این مدل به بازار آمد که پرادو نام داشت. پرادو در طراحی کمی متفاوت بود و بیشتر به منظور حرکت در مسیرهای نه چندان ناهموار ساخته شده بود. در سال 1996 تویوتا نسل دوم پرادو را معرفی کرد. این سری از لندکروزر پرادو را به اسم سری 90 میشناسیم. در این نسل طراحان به تغییرات در نسل قبل مانند سری 70 اکتفا نکردند و همه چیز از نو طراحی شده بود. تویوتا موتورهای بنزینی 2.7 و 3.4 لیتری V6 را روی این مدل نصب کرد. سری 90 در سال 1999 اندک تغییراتی را تجربه کرد تا به روزتر شود اما نتوانست بیشتر از سال 2003 میهمان خط تولید تویوتا باشد تا در این سال با نسل جدید جایگزین شود. نسل سوم سری 120 نام گرفت. همزمان با رونق گرفتن بازار واردات خودروها در کشور، پرادوی سری 120 نیز به تعداد زیاد وارد کشور شد. این مدل در ایران بیشتر با پیشرانه 2.7 چهار سیلندر و 3.4 لیتری شش سیلندر عرضه شد اما یک مدل 3 لیتری توربو دیزل و دو انجین چهار لیتری V6 و 4.7 لیتری V8 دیگر انجینهایی بودند که درون سینه پرادو جای میگرفتند. با نزدیک شدن سال 2009 میلادی به ماههای پایانی، تویوتا نسل چهارم پرادو را به عنوان مدل 2010 به جهانیان معرفی کرد. نسل چهارم برچسب سری 150 را از سوی تویوتا دریافت کرد. خریداران این خودرو که تولیدش تا امروز هم ادامه دارد میتوانند از میان دو مدل OFF Road و ONRoad یکی را برای خرید برگزینند. تفاوت این دو مدل در قابلیتهای خارج از جاده آنهاست که در ادامه مدل آفرود بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد. اگر قصد خرید این خودرو را داشته باشید تویوتا در لیست سفارش برای شما چهار موتور در نظر گرفته است (البته در ایران فقط دو موتور بنزینی ارائه میشود). موتورهای بنزینی دو نمونه هستند که اولی یک چهار سیلندر 2.7 با 160 اسببخار قدرت و 246 نیوتنمتر گشتاور در دسترس است و موتور دوم که شش سیلندر و Vشکل است میتواند 271 اسببخار نیرو و 381 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. هر دو نمونه دیزلی 3 لیتر حجم دارند و یکی 94 و دیگری که توربودیزل است 170 اسببخار نیرو تولید میکنند. گیربکسهای مورد استفاده در این نسل چهار مجموعهاند. دو نمونه چهار و پنج سرعته اتوماتیک و دو نمونه چهار و پنج سرعته منوئال. بگذارید بررسی را از نمای ظاهری شروع کنیم. پرادو نسل چهارم را از نظر ظاهری باید وامدار نسل سوم دانست. چون در طراحی نسل جدید سعی شده اصلاحات اساسی در طرح قبلی صورت گیرد. یکی از بهترین اصلاحات حذف بچه گلگیرهای پلاستیکی و افزایش حجم یا به قولی تورم گلگیرهاست که باعث شده پرادو مثل یک ورزشکار قوی هیکل به نظر برسد. اما این تورم و حجم در فاصله بین درها کمی بیهدف شده است و این همان نکته منفی است که در طراحی SUVهای آئودی Q7، فولکس توآرگ، هموطنش اینفینیتی و حتی همزادش تویوتا سکوئیا دیده نمیشود. در نمای روبهرو قاب جلو پنجره، چراغها و سپر شکلی جدید دارند و چهره شیکتری را برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. آینهها علاوه بر داشتن راهنما بزرگتر از نسل قبل هستند و راننده با استفاده از آنها دید بهتری هم دارد. کمترین تغییرات مربوط به عقب خودرو است. چراغها فورم کل قبلی را حفظ کردهاند اما گرافیک و سایزشان کمی دچار تغییر شده است. دستگیره درب عقب هم حذف شده و به جای آن آرم تویوتا نقش بسته است. فرم کلی اتاق به شکلی است که این خودرو را کمی قد بلندتر از قبل نشان میدهد و این برای بیشتر SUVسواران خوش آیند است. وارد کابین میشویم. روکش صندلیها چرم مصنوعی است و کنسول و داشبورد چیدمان جدیدی دارند و در پای طراحی اروپایی کمی در چیدمان آنها دیده میشود. صندلی راننده و سرنشین کناری به صورت برقی تنظیم میشوند. علاوه بر صندلی فرمان نیز برای راننده به صورت برقی در عمق ارتفاع قابل تنظیم است و میتوانید این تنظیمات را در حافظه ذخیره کنید. صندلیهای جلو راحت هستند و امکان تغییر در عمق گودی کمر و گرمکن نیز دیگر حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. اما صندلیهای ردیف دوم هم به صورت برقی در پشت تنظیم میشوند و سه نفر به راحتی روی آن جای میگیرند. ولی در ردیف سوم حکایت به گونه دیگری است. بهتر است دو سرنشینی که در این ردیف مینشینند قدی متوسط داشته باشند تا احساس خستگی نکنند. صندلیهای ردیف سوم به صورت برقی با فشار دکمههایی که برای سهولت هم روی ستون D در هنگام باز بودن درب عقب و هم روی ستون C قرار دارند در کف کابین میخوابند و یا باز میشوند. اگر صندلیهای دو ردیف را بخوابانید آنقدر فضا بزرگ است که احتمالاً یک یخچال ساید بای ساید کامل درون آن جای میگیرد! پوشش پلاستیکی کابین چه در داشبورد که با نمای فیبرکربن است و چه در دیگر نقاط کیفیت بالایی دارد و مونتاژ هم مثل همیشه با دقت تمام انجام شده است. کیفیت مونتاژ و کیفیت مواد پلاستیکی یکی از موارد برتری خودروسازان ژاپنی نسبت به آمریکاییهاست. شیشهها ضد اشعه هستند. شباهت و کیفیت پلاستیکهای چوبنمای کابین به چوب طبیعی آنقدر زیاد است که در نگاه اول هر چند شک دارید که چوبی باشند ولی برای مطمئن شدن آنها را لمس میکنید. سیستم تهویه برای سرنشین جلو و راننده و حتی در ردیف دوم کاملاً مستقل عمل میکند. برعکس لندکروزرر مانیتور نصب شده در سقف ردیف دوم کیفیت ساخت خوبی دارد. اگر هوس کنید نورآفتاب و هوای مطبوع را هم در زمان رانندگی تجربه کنید میتوانید سانروف سقف را باز کنید. آینههای جانبی در مدل آفرود مجهز به دوربین هستند و به کمک دوربین جلو و عقب دید کاملی از اطراف خودرو را در مانیتور 7 اینچی این SUV هفت نفره به شما نشان میدهند. در ضمن میتوانید تصویر هر دوربین را انتخاب کنید که در مسیرهای آفرود بسیار کارآمد هستند. در ضمن در زمان استفاده از دوربینها خطوطی زرد رنگ جهت حرکت چرخها به نسبت زاویه فرمان و خطوطی سبز رنگ عرض خودرو را در نمایشگر به شما نشان میدهد تا پارک کردن این بچه غول هم آسان باشد. چراغهای زنون به صورت دستی تنظیم میشوند و آینه وسط هم مجهز به تکنولوژی الکتروکرومیک است و در زمان برخورد نور شدید کمی تیره میشود. در کنسول میانی یک یخچال به حجم حدود هفت لیتر قرار دارد و در عقب خودرو نیز یک خروجی برق کمپینگ با 220 ولت نصب شده است. سیستم صوتی با 14 بلندگو و مارک JBL کابین بزرگ این خودرو را به سالن موسیقی تبدیل میکند و برای سهولت کار کنترلهای آن نیز روی فرمان نصب شده است. در بالای داشبورد صفحه نشاندهنده لمسی و کنترلهایش قرار دارند. کمی پایینتر تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و در پایینترین قسمت هم سیستم صوتی نصب شده است. در میان دو دایره نشاندهنده سرعت و دور موتور در پشت فرمان، در یک صفحه کوچک میتوانید همواره وضعیت سیستم تعلیق، گیربکس و فرمان را ببینید. سیستم تعلیق در سه حالت اسپرت، کامفورت (راحت) و آفرود که بیشترین ارتفاع و ارتجاع را دارد تنظیم میشود و دکمههای این تنظیمات به اضافه دکمه خاموش و روشن کردن TCS سیستم در سمت راست ستون فرمان قرار دارند. میتوانید تلفن همراهتان را نیز با سیستم بلوتوث خودرو کالیبره و با این سیستم مکالمه کنید. تویوتا دو خروجی برق 12 ولت هم در کنسول ردیف دوم تعبیه کرده است. برای تست قابلیتهای این خودرو به یکی از معادن اطراف شهر تهران رفتیم. بعد از تنظیمات صندلی برای تسلط بیشتر دکمه استارت را فشردیم. انجین V6 4 لیتری این خودرو که مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهاست، میتواند در دور 5600، 271 اسببخار نیرو و در دور 4400 381 نیوتن گشتاور تولید کند. در همان ابتدای کار یک شیب حدود 35 درجه را برای تست سیستم Crawl control انتخاب کردیم. این سیستم در مدل آفرود نصب میشود به کمک سیستمهای VSC (کنترل پایداری) و A-TRC (کنترل لغزش) در زمان بالا رفتن و یا پایین آمدن از شیب مورد استفاده قرار میگیرد. میتوانید پنج سرعت مختلف را که نباید از 10 کیلومتر بیشتر باشد برای آن تعریف کنید و در هنگام استفاده از این سامانه راننده با فرمان کار میکند و کنترل پدالها توسط سیستم انجام میشود تا خودرو از شیب بالا و یا پایین میرود (حتی در حالت دنده عقب). این سیستم با تنظیم گشتاور وارده به هر چرخ و اعمال ترمز با نیروی متغیر این کار را انجام میدهد. نکته منفی در سر و صدای زیادی است که ناشی از اعمال ترمز به چرخهاست. تویوتا سعی کرده است این مدل را در زمینه آفرود بسیار کامل کند. از این رو برای شما چهار حالت گل، شن و ماسه، سنگهای سست و شکننده، تپه و خاکریز و صخره را برای حرکت خودرو تعریف کرده است که هر یک تغییرات متفاوتی در حرکت خودرو و سیستم تعلیق ایجاد میکنند. تنظیمات سیستم تعلیق نیز باید با شرایط رانندگی منطبق باشد در غیر این صورت آن را احساس نمیکنید. مثلاً اگر سیستم تعلیق روی اسپرت تنظیم شود و شما با سرعت پایین برانید اتفاق خاصی نمیافتد. اما اگر سرعت بیشتر شود و درون پیچ حرکت کنید کنترل این خودرو 2270 کیلوگرمی سادهتر و اسپرتتر میشود. اما تویوتا با استفاده از KDSS برای پرادو سنگتمام گذاشته است. این سیستم به کمک، کمک فنرهای روغنی تحت کنترل که بر روی میل تعادلهای محور عقب و جلو نصب شدهاند ارتفاع اتاق را همواره در یک سطح نگاه میدارند. در این سیستم مسیر روغنی وجود دارد که به وسیله مخازن روغن تغذیه میشود و کمک فنر موردنظر سیستم در هر لحظه مقدار و فشار خاصی از روغن را دریافت میکند تا اتاق را بالا یا پایین ببرد. این سیستم آنقدر کامل عمل میکند که حتی با قرار دادن یک چرخ بر روی سنگ به منظور منحرف شدن اتاق به سمت دیگر نتوانستیم عکس کاملی از سیستم تعلیق بگیریم. سیستم فنربندی جناقی دوبل جلو و میل تعادل آن مثل دیگر سیستمهای مستقل تویوتا همچون هایلوکس یکی از بهترینها در دنیاست. در عقب هم باکس یکپارچه بر روی فنرهای لول و میل تعادلی با کمک فنر نصب شده است. در شتابگیریهای ناگهانی موتور کمی کند دور میگیرد ولی برای خودروی با ابعاد 9990/1885/1880 (طول/عرض/ ارتفاع) بد هم نیست. البته ستون A گاهی دید را محدود میکند اما به بدی هامر نیست. اگر در شیب گیربکس پنج سرعته اتوماتیک را در حالت درایو قرار دهید نه تنها خودرو به عقب حرکت نمیکند، بلکه به کمک سیستم HAC کمی هم به جلو میرود تا استرس عقب رفتن در شیب یا برخورد با مانع را نداشته باشید. اما یکی از ضعفهای این خودرو که مانور آفرودش را محدود میکند، پیش آمدگی زیاد سپرها به خصوص در جلو است. این نکته باعث میشود زوایای ورود و خروج آن به ناهمواریها کمی محدود شود. پرادو در مسیرهای آفرود از حرکت باز نخواهد ایستاد. البته به شرطی که نخواهید به سرعت از این مسیرها رد شوید و اجازه دهید خودرو با کمک سیستمهای حرکتیاش موانع را پشتسر بگذارد. در شهر هم به جز سایز بزرگش که در ترافیک و جای پارک مشکلساز است و البته مصرف سوخت حدود 14 لیتریاش مشکل دیگری ندارد. از جمله دیگر سیستمهای کمکی و ایمنی این خودرو نیز میتوان به 9 ایربگ، ترمز تقویت شده AB ،Keyless Go Start ،EBD، کروز کنترل، پشتسریهای فعال و ... اشاره کرد. http://www.dkmag.net/media/k2/items/...275c4de_XL.jpg http://www.dkmag.net/images/stories/0006/dsc_4705.jpg
    کاربر مقابل از mahdi tafreshi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است: BABAPUR

  2. #2
    سرعت: 50 كيلومتر در ساعت
    تاریخ عضویت
    دی 1348
    محل سکونت
    BK motorsport
    نوع خودرو
    nissan cefiro a31
    نوشته ها
    157
    تشکر
    26
    تشکر شده:   108 بار در 66 ارسال
    به نظر شما نسل آینده پرادو چه هدفی را در پیش خواهد گرفت؟

    بهره گیری از گذشته ؟یا چهره ی جدید؟

کلمات کلیدی این موضوع


طراحی شده توسط : وی بی ایران