فروشگاه آپشن و قطعات خودروتبلیغات
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. #1
    سرعت: 50 كيلومتر در ساعت
    تاریخ عضویت
    دی 1348
    محل سکونت
    BK motorsport
    نوع خودرو
    nissan cefiro a31
    نوشته ها
    157
    تشکر
    26
    تشکر شده:   108 بار در 66 ارسال

    آیا میدانید نایتروس چیست؟

    آيا ميدانيد اين سيستم چگونه باعث افزايش قدرت موتور ميشود؟


    آيا ميدانيد استفاده از اين سيستم چه مزايا و چه معايبي دارد؟


    در اين مقاله هر انچه بايد در مورد nitrous بدانيد را گردآوري كرده ايم اميدواريم كه مورد پسند شما واقع شود.
    ساختمان مولكولي نيتروس:نيتروس يا نيترواكسيد با علامت شيميايي n2o يك تركيب شيميايي است كه از پيوند اتم هاي نيتروژن و اكسيژن بدست مي ايد. اين ماده با نام nos نيز شناخته ميشود

    .nos چگونه باعث افزايش قدرت موتور ميشود؟
    همانطور كه ميدانيد براي محترق كردن بنزين يا هر نوع سوخت ديگري به اكسيژن نياز داريم.
    اكسيژن موجود در هوا بسيار رقيق است چون بيش از 70 درصد از هوايي كه ما تنفس ميكنيم از نيتروژن تشكيل شده است. مابقي 30درصد نيز مجموعهاي است از گازهاي مختلف كه ميتوان گفت 21 درصد از هواي اطراف ما را اكسيژن تشكيل ميدهد.

    اين مقدار اكسيژن براي احتراق كامل سوخت در موتور اتومبيل ناكافي به نظر ميرسد.

    حال براي بهبود فرايند احتراق از طريق ارسال اكسيژن بيشتر به درون موتور چه راههايي وجود دارد؟

    يكي از راهها تزريق اكسيژن خالص به درون منيفولد هوا يا محفظه احتراق است،
    ولي اين كار با مشكلات زيادي همراه است. اكسيژن خالص بهاي زيادي دارد و حمل كپسول هاي حاوي اكسيژن مايع در ماشين كار خطرناكي است علاوه بر آن اكسيژن ميل تركيبي شديدي با روغن موتور دارد و تزريق آن به درون موتور ممكن است با انفجار شديد و كشنده اي همراه باشد ولي nos يا همان نيترواكسيد چنين نيست.

    اين گاز كه مدت هاست بعنوان يك ماده بي حس كننده در دندانپزشكي به كار برده ميشود به آساني به دست مي آيد و در شرايط عادي خطر انفجار را به همراه ندارد چرا كه اتم اكسيژن فقط تحت شرايط خاص (دما و فشار بالا) از نيتروژن جدا مي شود.
    هر مولكول nosداراي1اتم اكسيژن و 2 اتم نيتروژن است.وقتي nos وارد مينفولد هوا يا محفظه احتراق ميشود بر اثر دما يا فشار موجود در آن محيط تجزيه ميشود .

    اتم هاي اكسيژن كه حالا آزاد شده اند با سوخت موجود در سيلندر تركيب ميشوند. نتيجه اين عمل احتراق كامل تر و حصول انرژي بيشتر بر اثر احتراق سوخت است. هر چه اكسيژن بيشتري داشته باشيم فرايند احتراق كامل تر و بهتر صورت خواهد گرفت ولي ازدياد اكسيژن تنها دليل در بالا رفتن توان موتور نيست. Nos مزاياي هم به همراه دارد.

    اين گاز بصورت فشرده شده و به شكل مايع درون كپسول هاي مخصوص ذخيره ميشود. هرگاه يك گاز به شكل مايع در بيايد (فرايند ميعان) انرژي آن گرفته ميشود. حال اگر اين مايع در محيط آزاد قرار بگيرد بسرعت بخار خواهد شد. وقتي كه گاز ميعان شده تبخير ميشود انرژي و دماي محيط را به خود جذب ميكند. حال اگر اين فرايند در درون سيلندر و محفظه احتراق موتور انجام گيرد چه اتفاقي خواهد افتاد؟وقتي nos بصورت نيمه مايع وارد سيلندر ميشود دماي سيلندر و هواي موجود در آن به شدت افت مي كند تا حدي كه هواي موجود در سيلندر قبل از بالا آمدن پيستون منقبض ميشود.

    حال زماني كه پيستون بالا ميايد با اينرسي ملكول هاي هوا مواجه نمي شود و به عبارتي هيچ نيرويي براي متراكم كردن هواي موجود در سيلندر صرف نمي شود كه اين كار مساوي است با جلوگيري از حالت ترمز موتوري يا اتلاف نيروي موتور در كورس تراكم.يك موتور چهار سيلندر كه در هر دقيقه 4000 دور دوران مي كند 8000 بار با حالت ترمز موتوري مواجه مي شود كه اگر اين 8000 بار ترمز را حذف كنيم بيش از 50 اسب بخار به توان موتور افزوده خواهد شد. Nos با انجام اين كار باعث ميشود تا موتور بدون برخورد با هيچ مشكلي دور بردارد.يكي ديگر از مزاياي nos ايجاد حالت عكس العمل فنري است. وقتي ملكول nos شكسته شود علاوه بر اتم اكسيژن، يك ملكول نيتروژن نيز بوجود مي آيد. اين فرايند يك واكنش گرمازا است يعني با شكستن ملكول هاي nos مقدار قابل توجهي گرما بوجود مي آيد (در زماني كه مي توان گفت احتراق انجام شده است).

    حال از اين مسئله چنين نتيجه گيري مي كنيم :

    1- اتم هاي اكسيژن با سوخت تركيب مي شوند تا احتراق كامل تري انجام مي شوند.

    2- ملكول هاي نيتروژن پس از آزاد شدن حرارت زيادي بوجود مي آورند.

    3- در كورس تراكم هم كه با هيچ مانعي مواجه نشده ايم و هيچ نيرويي براي متراكم كردن هواي درون سيلندر تلف نشده است.اتم هاي اكسيژن باعث احتراق بهتر سوخت و توليد گرماي بيشتر مي شوند.
    اتم هاي نيتروژن نيز بر اثر آزاد شدن گرماي زيادي توليد مي كنند. تركيب اين دو توده گرمايي باعث بالا رفتن نيروي عكس العمل موتور مي شود يعتي اين دو توده گرما در منار يكديگر باعث ميشوند تا پيستون با قدرت بيشتري به پايين پرتاب شود.
    انواع سيستم هاي نيتروس :در كل 3 نوع سيستم نيتروس وجود دارد،
    نيتروس خشك، نيتروس تر تك نقطه اي و نيتروس تر چند نقطه اي.نيتروس خشك:
    در اين سيستم، سوخت توسط انژكتور ها پاشيده ميشود و بنابراين قسمت فوقاني منيفولد هوا با intake با سوخت تماس پيدا نمي كند و به همين دليل اين سيستم نيتروس خشك گاز nos قبل از سنسور maf (mass air flow) پاشيده مي شود. بدين شكل يك توده هواي سرد توسط سنسور تشخيص داده شده و سيگنال متناسب به ecu ارسال مي شود.

    اين مار باعث مي شود تا كامپيوتر مركزي دستور تزريق سوخت بيشتر را صادر كند.
    در سيستم نيتروس خشك، گاز nos از طريق يك سوزن مخصوص و با زاويه 90 درجه تزريق ميشود.نيتروس تر تك نقطه اي:در اين سيستم، گاز nos و سوخت با هم تزريق ميشوند در اتومبيل هاي كاربراتوري نازل گاز nos در بين بدنه تحتاني كاربراتور و منيفولد هوا نصب شده و گاز را به آن نقطه ( در واقع زير كاربراتور ) مي پاشد ولي در اتومبيل هاي انژكتوري نازل nos به منيفولد هوا نصب ميشود.

    توجه داشته باشيد كه اتومبيل ها در كل داراي دو نوع منيفولد هوا هستند،

    منيفولد خشك كه فقط هوا را از درون خود عبور مي دهد (همانند موتور هاي تزريق مستقيم كه سوخت مستقيما به درون سيلندر و محفظه احتراق پاشيده مي شود نه به منيفولد هوا) و منيفولد تر كه تركيب سوخت و هوا را از درون خود عبور مي دهد. منيفولد هاي خشك داراي كانالهاي نازك تري هستند.

    سيستم نيتروس تر داراي بازدهي بالاتري است و به همين دليل كمي گران تر و پيچيده تر از سيستم نيتروس خشك است.
    نيتروس تر چند نقطه اي:
    اين سيستم با موتورهاي انژكتوري mpfi سازگاري دارد موتور mpfi براي هر سيلندر يك سوزن انژكتور جداگانه دارد. شما مي توانيد با سوراخ كردن منيفولد هوا (درست در قسمت پائين يا بالاي سوزن انژكتور) نازل هاي گاز nos را به منيفولد هوا پيچ كنيد كه به اين نازل ها fogger مي گويند يا از نازل هاي efi استفاده كنيد كه به خود سوزن انژكتور نصب ميشوند. در هر نو صورت مي توان نسبت تركيب گاز nos و سوخت را بصورت جداگانه براي هر سيلندر تنظيم كرد.
    سيستم نيتروس تر چند نقطه اي گران ترين سيستم نيتروس است و قادر است توان موتور را تا 1100 اسب بخار يا بيشتر افزايش دهد ولي اين سيستم در نوع خود پيچيده ترين نوع nos است و نصب آن نياز به ايجاد تغييرات زيادي در موتور دارد از جمله منيفولد هوا، ecu موتور و سوزن هاي انژكتور.مزايا و معايب سيستم نيتروس:همانطور كه اشاره شد سيستم نيتروس باعث افزايش توان موتور ميشود ولي اين سيستم داراي معايبي نيز هست. قبل از استفاده از سيستم نيتروس بايد از سلامت سيستم روغن كاري و سيستم خنك كننده موتور اطمينان حاصل كرد چون با بالا رفتن ناگهاني دور موتور، اصطكاك و حرارت موتور به شدت افزايش پيدا مي كند كه در صورت بي توجهي، اين امر باعث وارد آمدن آسيب هاي جدي به سيلندر ها و سر سيلندر موتور خواهد شد.
    6 کاربر مقابل از BABAPUR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند . 2fun,mmeminh,reyhiersstanl,rezatey,yharryharry,حامدجعفری

  2. #2
    شروع حرکت
    تاریخ عضویت
    بهمن 1393
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    تشکر شده:   3 بار در 1 ارسال
    بسیار جامع و مفید
    ممنون دوست عزیز
    3 کاربر مقابل از omidmirarab عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند . mmeminh,reyhiersstanl,yharryharry

کلمات کلیدی این موضوع


طراحی شده توسط : وی بی ایران