فروشگاه آپشن و قطعات خودروتبلیغات
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
  1. #1
    مدیر کلوپ خودروهای چینی
    تاریخ عضویت
    آذر 1391
    محل سکونت
    تهران
    نوع خودرو
    EMGRAND7
    نوشته ها
    218
    تشکر
    18
    تشکر شده:   108 بار در 87 ارسال

    زیباترین و بهترین پراید کدام است؟

    یایخودرو- امید آذرزمانی: وقتی 22 تیپ پراید در شش مدل کلی از کارخانه سایپا بیرون میآید، چگونه از میان آنها، خودروی مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟ تفاوت این تیپها با یکدیگر در چیست؟ بعد از حدود 20 سال از ورود پراید به بازار کشور این خودرو امروز با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند؟ عمده مشکلات فنی پرایدها در کدام بخشهاست؟ کدام مدلها محبوبترند و کدام مدلها کم استقبال؟ در این شماره پاسخ این سئوالات را دادهایم. پراید نسیم
    بعد از تغییراتی که سایپا بر روی سپرها و چراغهای پراید سدان و هاچبک اعمال کرد، این مدلها را با نامهای نسیم و صبا به بازار عرضه کرد. نسیم همان مدل هاچبک است. این خودرو یک انجین 1323 سیسی انژکتوری دارد. موتور نسیم میتواند در دور 5500 ،63 اسببخار نیرو تولید کند. گیربکس این خودرو نیز پنج سرعته است. موتور چهار سیلندر این خودرو قدرتمند نیست اما به دلیل وزن کم نسیم که به زحمت به 800 کیلوگرم میرسد شتاب صفر تا 100 این خودرو را به 13.7 ثانیه رسانده است. این شتاب حتی از بسیاری از محصولات گرانتر بازار هم بهتر است اما گشتاور این موتور عددی بیش از 103 نیوتنمتر نیست. به همین دلیل باید در مسیرهای پر شیب با معکوس کشیدنهای پی در پی کنار بیاید. تازه این زمانی بدتر میشود که خودرو با سرنشین کامل یا صندوق بار پر در حرکت باشد اما مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 7 لیتر این خودرو فاکتوری است که باعث میشود برای خریدش وسوسه شوید. طول کلیاش 3615 میلیمتر و عرض آن 1605 میلیمتر است. این ابعاد برای خودرویی که بیشتر درون ترافیک شهر تردد میکند بسیار ایدهآل است. فرمان این خودرو هیدرولیک نیست و ترمزها نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند.
    نسیم، ترمز abs هم ندارد. تهویه مطبوع و قفل مرکزی از دیگر امکانات این خودرو هستند. در نهایت هم باید به شیشههای رنگی، شیشه گرمکن عقب و قالپاقهای چرخها به عنوان امکانات بسنده کنید. در ضمن سپرها نیز همرنگ بدنه نیستند.

    پراید صبا
    مدل صبا را باید یک نسیم صندوقدار بنامیم. از نظر فنی این خودرو هیچ تفاوتی با مدل نسیم ندارد و تنها صندوق عقب این خودرو است که باعث تمایزش از نسیم میشود. البته این صندوق عقب حدود 65 کیلوگرم اضافه وزن را برای این خودرو به ارمغان آورده است که باعث شده شتاب صفر تا 100 کیلومترش به 14.5 ثانیه برسد تا کمی کندتر از نسیم باشد. البته اگر با وزن بالا و در مسیرهای پر شیب تردد نکنید مصرف سوخت ترکیبی صبای شما بیش از 7.2 لیتر نمیشود. گشتاور 103 نیوتنمتری موتور هم در دور 2800 در اختیار شماست. دستیابی به گشتاور در دورهای پایین خود مزیتی در جهت کاهش مصرف سوخت است. طول این خودرو که یک سدان کوچک شهری است، به 3935 میلیمتر و عرض آن به 1605 میلیمتر میرسد. حجم مخزن سوختش مانند مدل نسیم 37 لیتر است. شیشه گرمکن عقب و شیشه بالابرهای برقی دربهای جلو، به اضافه سیستم تهویه مطبوع از جمله امکانات این خودرو است.

    141
    این مدل با تریم داخلی متفاوتی نسبت به نسیم و صبا ساخته شد. همینطور در شکل ظاهری و به خصوص بخش عقب بدنه تجدیدنظرهایی صورت گرفت. 141 در پنج تیپ مختلف ساخته شد. این خودرو از نظر فنی با مدل صبا و نسیم تفاوتی ندارد و همان موتور 1.3 و گیربکس پنج سرعته این دو خودرو بر روی 141 هم نصب میشود. مصرف ترکیبی آن هم حدود 7.2 لیتر در یکصد کیلومتر است. پرآپشنترین 141 تیپ ex نام دارد. این مدل امکاناتی نظیر، تریم داخلی جدید، چراغ مهشکن، بدنه تقویت شده، ایربگ راننده، قفل مرکزی، ترمز abs، فرمان هیدرولیک، سیستم ایمنی ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغها را به خریداران عرضه میکند.
    تیپ sx همه امکانات ذکر شده به جز ایربگ را دارد. در تیپ sl باید قید فرمان هیدرولیک و ایربگ را هم بزنید. در تیپ lx فرمان هیدرولیک به لیست امکانات بازمیگردد ولی خبری از ایربگ نیست. کمآپشنترین 141 هم تیپ st است چون فرمان هیدرولیک، ترمز abs و ایربگ را به خریدار ارائه نمیکند.

    پراید 111
    111 عضو چهارم خانواده پر جمعیت پراید است که از نظر فنی با دیگر اعضای خانوادهاش تفاوتی ندارد. این خودرو از همان موتور 1.3 لیتری 63 اسببخاری و گیربکس پنج سرعته دستی بهره میبرد. وزن این خودرو حدود 850 کیلوگرم است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 7.2 لیتر است. اما نکتهای که باعث استقبال بازار از این خودرو شده است طراحی ظاهری مناسب و بدنه تقویت شده آن است. به طوری که بسیاری عقیده دارند زیباترین پرایدی است که تا به حال ساخته شده است. این خودرو هم در پنج تیپ ساخته میشود. اگر یک 111 تیپ ex را خریداری کنید، از امکاناتی همچون تریم داخلی جدید، فرمان هیدرولیک، ترمز abs، ایربگ راننده، قفل مرکزی، رادیو cd و usb، کمربندهای ایمنی قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، برف پاککن شیشه عقب، آینهای تاشو و سپر و زههای هم رنگ بدنه بهرهمند میشوید. در تیپ sx ایربگ حذف شده است. تیپ sl علاوه بر ایربگ فرمان هیدرولیک را نیز به خریدار ارائه نمیکند. مدل lx فرمان هیدرولیک را در اختیارتان قرار میدهد اما در عوض ترمز abs و ایربگ در این خودرو وجود ندارد. اگرچه طبق قانون در سال جاری همه مدلهای پراید باید مجهز به ترمز abs باشند. St کم آپشنترین تیپ 111 است. در لیست امکانات این تیپ فرمان هیدرولیک، ترمز abs و ایربگ وجود ندارد.

    پراید 131
    پراید 131 نسخهای مقاوم شده از مدل صبا است. 131 تغییراتی هرچند کوچک در نمای ظاهری و داخلی دارد. تریم داخلی جدید این خودرو باعث شده یکنواختی کابین پراید تا حدود زیادی از بین برود. در نمای ظاهری نیز گرافیک چراغها کمی محتاطانه تغییر کرده است. پیشرانه و گیربکس پراید 131 هم مثل دیگر پرایدهاست. موتور 1.3 لیتری با 63 اسببخار نیرو و 103 نیوتنمتر گشتاور این خودرو را به پیش میراند. وزن این خودرو 830 کیلوگرم است و مانند دیگر پرایدهای بازار ترمزهایش در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند. مدل 131 هم با پنج تیپ ارائه میشود. اگر یک 131 تیپ ex خریداری کنید، در واقع خودرویی را انتخاب کردهاید که فرمان هیدرولیک، ترمز abs، ایربگ راننده، قفل مرکزی چراغ مهشکن، سیستم صوتی cd و پورت usb، رینگهای آلومینیومی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، تنظیم نور چراغها و سیستم جدید توزیع هوا در اتاق را در اختیارتان قرار میدهد. اما اگر sx را برگزینید باید از خیر ایربگ راننده بگذرید. در تیپ sl علاوه بر ایربگ راننده فرمان هیدرولیک را هم نخواهید یافت. Lx فرمان هیدرولیک را به لیست امکانات باز میگرداند اما ترمز abs و ایربگ را از لیست خود خارج میکند. آخرین و فقیرترین تیپ از نظر امکانات هم تیپ st است که به جز فرمان هیدرولیک و ترمز abs، ایربگ هم از امکانات درون کابینش حذف شده است.

    پراید 132
    طراحی این خودرو کمی با دیگر اعضای خانوادهاش تفاوت دارد. شکل چراغها به خصوص در عقب و خطوط متفاوت 132 را کمی جذابتر کرده است. اما در بخش قوای محرکه باز هم باید با همان موتور 1.3 و گیربکس پنج سرعته سر کنید اما اگر مدل دوگانهسوزش را خریداری کنید یک مخزن 48 لیتری گاز هم درون صندوق عقب قرار میگیرد تا در مصرف سوخت و سلامتی محیطزیست تاثیر مثبت داشته باشد. هر چند با مصرف گاز cng حدود 11 اسببخار نیروی کمتر در اختیار دارید. وزن این خودرو که بدنهاش تقویت شده است در مدل تکسوز به 850 کیلوگرم و در مدل دوگانهسوز به 920 کیلوگرم میرسد. از نظر ردهبندی تیپها و آپشنها مانند سایر مدلها است. مطابق معمول هم تیپ ex پر آپشنترین و تیپ st کم آپشنترین پراید 132 هستند.

    متخصصین چه میگویند؟
    سید سعید اردستانی از تعمیرکاران با سابقه این خودرو، میگوید: به نظر من کیفیت این ماشین در همه سالهایی که تولید شده در حال نوسان بوده است. مثلاً در سالهای 84 تا 86 کیفیت خوب بود و بعد دوباره ضعیف شد و حالا کیفیت مونتاژ بهتر است.
    او اضافه کرد: در بحث فنی ما مراجعاتی داریم مثلاً در خصوص صدا از گیربکس در زمانی که خودرو خلاص است. این مشکل ناشی از عدم کیفیت و دقت کافی در ساخت دنده زیر گیربکس است. برخی از پمپ بنزینهای این خودروها نیز آنگونه که انتظار میرود نیستند.حتی در مدلهای 90 به بعد، پمپ بنزین زود خراب میشود و به صدا میافتد. در نهایت به حالت نیمسوز درمیآید و میسوزد. در مدلهای دوگانهسوز مشکل گرما نداریم و فن دمای موتور را به خوبی پایین میآورد ولی خرابی استپر موتور گاهی از جمله ایرادهای آن است. استپر موتور این خودرو در مدلهای دوگانهسوز، خوب عمل نمیکند و باعث میشود زمانی که خودرو در حالت گازسوز قرار دارد دور موتور نوسان کند و گاهی موتور خاموش شود. این خاموش شدن و نوسان کردن باعث تغییر در فشار روغن و افزایش استهلاک میشود. این تعمیرکار زبده اضافه کرد: ما مراجعاتی در خصوص افزایش مصرف سوخت و خرابی سنسور اکسیژن نیز داریم. این سنسور که تاثیر مستقیم روی کارکرد ecu و پاشش سوخت دارد، کیفیت خوبی ندارد و چارهای هم جز تعویض آن نداریم و دیاگ نمیتواند کمکی به ما بکند. ایجاد صدا و سخت جا رفتن دنده دو از دیگر موارد در برخی از پرایدها است.
    او میگوید برخی پرایدها از ناحیه بلبرینگ کلاچ و دنده برنجی دنده دو با مشکل روبهرو میشوند. جالب است که آببندی کابین این خودرو هم آن طور که باید نیست. ما مراجعاتی نیز داریم برای کنترل نشتی آب به داخل کابین و یا صندوق عقب. این مشکل ناشی از کیفیت بد لاستیکهای آببندی است. مثلاً لاستیک آببندی دور درب پراید 111 خود من در فصل سرما بیش از یک سانتیمتر از طولش کم شده بود و نمیتوانست کابین را آببندی کند و حالا که هوا گرم شده تازه سایز این لاستیک به اندازه استانداردش نزدیک شده است.
    مدلهای 141 در بحث آببندینبودن لاستیکهای اتاق سرآمد بقیه هستند. سید سعید اردستانی در خصوص جلوبندی معتقد است: جلوبندی این ماشین برای خیابانهای ما طراحی نشده است. اگر پراید در جادههای صاف و کم دستانداز حرکت کند میبینید که کیفیت جلوبندی این خودرو به خصوص در بخش میل موجگیر و بوشها مناسب است. اما بعد از این همه سال، سایپا بهتر است فکری به حال این بخش بکند. افزایش قطر و کیفیت اهرمها و بوشها میتواند کمک شایانی به افزایش کیفیت جلوبندی بکند. برخی خودروها هم به علت شکستن سگدست و یا خرابی میل تعادل مراجعه میکنند.
    در بخش سیستم تعلیق باید بگویم کیفیت قطعات در گذشته بهتر بود و مثلاً کمک فنرهای قدیمی دیرتر خراب میشدند. الان حتی خودروهای صفر کیلومتر هم گاهی در بخش کمک فنرها بعد از مدت کوتاهی دچار نقص و ضربه به اتاق میشوند. وی میگوید: انتخابهای من از میان تولیدات پراید به ترتیب 111 به دلیل زیبایی و هندلینگ خوب، 131 به دلیل ارزانی قطعات بدنه نسبت به دیگر مدلها و در نهایت هم پراید صبا به شرطی که کم کارکرد و سالم باشد پیشنهاد میکنند. اما یوسف داوود پیری که دستی بر آتش خرید و فروش این خودرو دارد درباره بازار پراید میگوید: این ماشین در گذشته با قیمت زیر 10 میلیون تومانیاش در اصل جایگزین پیکان شد. به همین دلیل همیشه فروشش خوب بوده و نوسان هم در این یک سال اخیر داشته است اما مردم به دلیل اینکه خودروی دیگری در این رنج از بازار وجود ندارد این ماشین را میخرند اما در حال حاضر مدل 111 را به خصوص جوانان بیشتر از دیگر مدلها میخرند.
    دومین پرایدی که بازار به آن روی خوش نشان داده، مدل 131 فول است که بدنهاش هم قویتر شده است. سومین پراید پر فروش هم 132 است که مدل فول آن بیشترین فروش را دارد. مردم از دوگانهسوزهای پراید زیاد هم استقبال نکردهاند با اینکه مصرف سوخت این خودرو کلاً بالا نیست. او میگوید: اگر یک پراید مدل پایین کرهای داشته باشیم و سالم هم باشد حتی پنج روز هم در نمایشگاه باقی نمیماند و به دلیل کیفیت بالای قطعاتش بعد از گذشت چند سال هنوز هم خریداران خودش را دارد.



    سایر مطالب این مجموعه:
    2 کاربر مقابل از mahdi tafreshi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند . irtuning,ئثایه2945

کلمات کلیدی این موضوع


طراحی شده توسط : وی بی ایران