دنیایخودرو- مهندس مانی حدادی: شماره چند بود که هاچبک J3 را از کمپانی JAC بررسی کردیم؟ آن روزها شرکت خودروسازی جیانگهوای که به صورت مخفف جک خوانده میشود، اوایل حضورش در ایران بود.
کسی خیلی نمیشناختش. نام و نشان معروفی نداشت. حداقل برای هرکسی غیر از خود چینیها که اینطور بود. اما اهالی کرمانموتور که بعد از همکاری با چری و لیفان خوب چم و خم کار با چینی جماعت را یاد گرفته بودند، جک را در مشت نگه داشته بودند. آنها منتظر بودند تا ببینند سرانجام بازار ایران چه میشود. بازاری که پرایدش همقیمت 504 میشود و 206 آن همقیمت آوانته. در همین ایام بود که آن پیشبینی همیشگی ما درست از آب درآمد. در این دوره مشتری ایرانی با خودش میگوید: خُب چه کاری است که چهل پنجاه میلیون بابت یک ماشین 10- 15 میلیونی بدهیم؟ میرویم همین پول را میدهیم و یک چینی میخریم. حداقلش این است که خارجی است. بعد از J3 هاچبک این J5 سدان به عنوان برادر بزرگترش بود که در چنین شرایطی وارد بازار میشود.
کمی درباره جک
حالا که تغار کشک خاله پیش پایمان است، حالا بزرگ و کوچک چینی از راه میرسند، بیایید ما هم دست به عصا راه برویم. بیایید ببینیم کی هستند و چی هستند؟ مثلاً همین JAC. مثل تمام همدورهایهایش بین دهه 60 و 70 میلادی (دقیقاً سال 1964) به عنوان یک کارگاه صنعتی تاسیس شد. و باز هم مثل اغلب هموطنانش کار خود را با مکتب هیوندای کره استارت زد. سال 1997 اولین جرقههای خودروسازی توسط جک دیده شد. کمکم با شاسیبلندها و استیشنهای ساده جلو آمد و تقریباً در 2003 برای خودش سواریهای مستقل میساخت. بعدها که کمی حرفهایتر شد، سراغ کامیونسازی رفت. کامیونهایی که توسط شرکت رخش خودرو عرضه میشدند. جک سال 2010 آنقدر اعتماد به نفس داشت که ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار داد. خلاصه همه این بالا و پایینها این شد که در بین 10 خودروساز برتر چین، شرکت JAC مقام هشتم را دارد.
درباره برادر بزرگ
شرکت جک سال 2009 طی یک اقدام هوشمندانه، با موسسه طراحی Pininfarina ایتالیا قرارداد همکاری بست. در جریان هستید که مهندسین پینین، طراحی محصولات فراری را به عهده دارند. ولی هرگز تصور نکنید مثلاً آقا یا خانم که پیشتر روی F458 کار میکرده حالا برای طراحی J5 استخدام شده. نه اصلاً و ابداً اینطور نیست.
بین جک و پینینفارینا تنها یک همکاری مشاورهای برقرار است. که البته در نوع خودش خیلی کار شاقی است.
خودروهایی که جک در این دوره تولید کرد بارها از سوی موسسه سختگیر JD Power جایزههای برتر را کسب کرد. با اینکه شاید برای ما خیلی جالب نباشد ولی پیشرانه این خودرو که با کد HFC4GB2.3C شناخته میشود یکی از برندگان جایزه بهترین قوای محرکه محصولات چینی در سال 2011 بود. البته این انتخاب خیلی هم مایه تعجب نیست. پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری خانواده پژو و سمند نیروی بیشتری دارد. یعنی 111 اسببخار. تازه این در حالی است که برای آن از مکانیزم VVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) که منجر به کاهش مصرف سوخت میشود نیز بهره گرفته شده. بد نیست بدانید پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو با کد 4G93D طراحی شده توسط میتسوبیشی 140 اسببخار نیرو دارد.
نقطه قوت این خودرو همان نقطه ضعف آن است. جعبهدنده 5 سرعته. از یک طرف نرم و لذتبخش است و از طرفی دیگر کشش لازم برای انتقال گشتاور 146 نیوتنمتریاش را ندارد.
جک J5 مثل نسخه هاچبک دارای فنربندی منعطف و روان است. شاید هم چیزی بهتر از آن. بازوهای مکفرسون در جلو و مکانیزم دو پیونده مستقل در عقب، سواری درخور توجهی را برای راننده به همراه میآورد. البته مشتری ایرانی همین لذت را سالها پیش با اولین چینی بازار ایرانی یعنی MVM نیز تجربه کرده بود. ولی مهمتر از با لذت راندن، با لذت ماندن است!
لوازم و قطعات خودروهای چینی به شدت تابع زمان هستند و بسته به نظر تولیدکننده چند سال بیشتر دوام نمیآورند. آن هم قطعات حساسی مثل سیستم تعلیق. احتمالاً بعید است که چینیها تا سالیان دیگر بتوانند یک محصول RWD (محور متحرک عقب) تولید کنند. این یعنی J5 هم مثل همه FWD (محور متحرک جلو) یا به قول خودمانی، دِف جلو است. ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ و فرمانی که هیدرولیک بودن از قیافهاش معلوم است. توصیه میکنیم مراقب هندلینگ و فرمانپذیری چنین خودروهایی باشید. این امکان وجود دارد که هیدرولیک بودن فرمان تا آخر سرعت نهایی (175 کیلومتر در ساعت) نیز حفظ شود. ولی این را هم در نظر داشته باشید که تایرهای این سدان، 16 اینچی هستند و به نسبت چسبندگی بالایی دارند.
مردم با پراید که چرخ 13 اینچی دارد، مسابقه رالی شرکت میکنند. کارخانه میگوید که مصرف میانگین این خودرو در هر 100 کیلومتر 5.5 لیتر است. این یعنی با احتساب آن باک 55 لیتری روی هم با یک بار بنزین زدن میشود 1000 کیلومتر راه رفت. البته هم ما، هم شما و هم خود کارخانه میدانیم که چنین عدد و رقمی در حد تئوری است. وزن خالص 1.3 تنی J5 با اضافه شدن 5 نفر که هر کدام میانگین 70 کیلوگرم وزن داشته باشند را از یاد نبرید. تازه اضافه شدن مایعاتی چون آب، روغن و بنزین هم برای خودش اضافه بار به همراه دارد.
با اینکه از نظر قد و قواره آنچنان هم که به نظر میرسد بزرگ نیست ولی در صندوق عقبش 430 لیتر فضا تعبیه شده است. برزیلیها همین الانش هم یکی از طرفداران پر و پا قرص J5 محسوب میشوند.
امکانات
قیمت پایه J5 با توجه به بودن و یا نبودن این آپشنها کم و زیاد میشود. آپشنهایی نظیر روشن شدن اتوماتیک چراغها، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای برقی، گرمکن آینهها، چراغ مهشکن و سانروف برقی. اما از سویی میتوان به وجود استاندارد این امکانات اشاره کرد. غربیلک فرمان با دکمههای کنترلی، 4 اسپیکر، پخش رادیو سیدی با پورت USB، ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم ضد سرقت، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیشکشنده، کمربند ایمنی سرنشینان عقب، کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS و EBD فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرمکن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ خطر لا دری (چهار درب)، چراغ جلو و عقب هالوژن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آینه جانبی برقی، صندلی و روکش فرمان چرمی، سیستم رادیو پخش MP3/CD/USB با چهار باند، تنظیم نور صفحه کیلومتر، صندلی جلو با قابلیت تنظیم 4 طرف، آنتن شیشهای، آینه جانبی دارای گرمکن، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و ریموت کنترل.
رقبای چینی این چینی
گیریم که قیمت JAC J5 همان 60 میلیون است. غیر از گزینههای چینی که در جدول آوردهایم، بیایید سنت شکنی کنیم و رقبای قیمتی این خودرو را نشانتان بدهیم. آنهایی که یک همچین پولی دارند و دلشان میخواهد خودروی دنده اتوماتیک سوار شوند چیزی بهتر از پژو 207 گیرشان نمیآید. خودرویی نه چندان جدید که دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری 110 اسببخاری است. البته که هاچبک است ولی اتوماتیک بودنش خیلی چیزها را تغییر میدهد.
باید اعتراف کرد زانتیا هنوز هم برای خودش طرفدارانی دارد. با اینکه تولیدش متوقف شده ولی تک و توک در بازار نسخههای صفر کیلومترش پیدا میشود. این فرانسوی بین 55 تا 60 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
بین خودمان باشد اگر توانستید قدری دیگر خودتان را بچلانید، شاید زد و یک مگان 1600 نیمه فول به پستتان خورد. سدان محبوبی که 62 میلیون هم فروخته میشود. این مگان کمی قویتر از تندر 90 است و پیشرانهاش 115 اسببخار نیرو دارد. البته پیشنهاد چندان جالبی نیست ولی در بین تولیدات همین کرمان خودرو یک لیفان 1800 سیسی سری Talentبا کلی امکانات در بازار 46 میلیون قیمت خورده است. لیفان فوق 131 اسببخار نیرو دارد.
حتی امویام 530 با آن پیشرانه 2 لیتری 137 اسببخاری هم ارزانتر از J5 است. که دلیل اصلی تفاوت در محبوبیت بین برندهای چری و جک است. آن سدان در بهترین نسخه خود موسوم به آپشندار 40 میلیون تومان میارزد. شاید باورتان نشود اما از همین برند چری یک شاسیبلند است به نام X33 که قیمتش در بازار 60 میلیون هم نمیشود. این خودرو قوای محرکه 2 لیتری 140 اسببخاری دارد.
میگویند اگر خوب بگردی میشود یک جنتوی تمیز صفر با قیمت 45 میلیون پیدا کرد. خودرویی ساخت مالزی که پیشرانهاش را لوتوس ساخته و 110 اسببخار هم از آن بیرون کشیده است. این هم یک گزینه اوکازیون؛ شاسیبلند آفرود مرتب خودرو پاژن با صندلی موسویی که 50 میلیون تومان خرید و فروش میشود. محصولی به غایت قدیمی که دارای یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر Vشکل 161 اسببخاری است. شاید پیشنهاد عقلانی نباشد ولی در بین محصولات جدید کیا موتورز که به تازگی وارد شده است یک هاچبک سایز کوچک با نام پیکانتو دیده میشود که 63 میلیون تومان قیمت خورده است. این خودرو پیشرانهای هم حجم پراید (1.3 لیتر) دارد ولی خروجیاش به جای 63 اسببخار 83 اسببخار است.