دنیایخودرو- مهندس مانی حدادی: من فکر پنج سال دیگر را میکنم که استیل البرز، تن ماهی شیلتون، شرکت داروسازی رازی، چرم مشهد، سرامیک اردکان یزد و نوشابهسازی زمزم همگی کار و بار خود را وِل کنند و بزنند تو کار واردات خودروهای چینی. اولش شوخی بود. ولی بعدش جدی شد. حالا هم میبینید که عادی شد. پس فردا هم نیاز میشود. کلان که به قضیه نگاه میکنی، میبینی این وسط همه حق دارند. مشتری میگوید جنس خوب با قیمت خوب میخواهد. تولیدکننده میگوید جنس خوب را نمیتواند با قیمت خوب تولید کند. با این قیمتهای ورق آهن و فولاد و محصولات پتروشیمی، باور کنید حتی تولید پراید هم با ضرر همراه است. نگویید 17 میلیون میگیرند باز هم ضرر میکنند. بین خودمان باشد؛ سازنده تازه خودش هم یکی چیزی روی این پول میگذارد تا آن را تولید کند. نه پراید، این نسخه برای همه سازندههای خودروهای داخلی پیچیده شده است. همین است که جماعتی از این فضای خلأ استفاده میکنند و میروند سراغ واردات خودروهای خارجی. البته خارجی که نه، چینی. بابا چینیها دیگر از خودمانند. مسیرشان از کرمان به تهران نزدیکتر است!
بازار ایران هم که متخصص در امر استعداد یابی. کافی است چند نفری در یک زیر پله یکی از محلههای روستای گوانژو، برای خودشان خودرو تولید کنند. سریعاً نفر یا نفراتی از ایران برای همکاری سراغشان میرود. این روزها نام خودروسازان چینی موجود در ایران از خودروسازان چینی موجود در چین، بیشتر شده است!
این جلز و ولز زدنها یعنی باز هم یک چینی دیگر در راه است. یک مدل که جنجال زیادی به راه انداخته است. یک مدل که میخواهد تک باشد. یک مدل که میگوید گرانترین چینی بازار ایران است. یک مدل که خودش را اولین عضو باشگاه چینیهای 100 میلیونی معرفی کرده است.

میزبان کی هستیم؟
حالا که برندهای چری، گریتوال، لیفان، جَک، هَفی، ژانگ ژینگ (کاپرا) و جیلی روزهای خوبی را در بازار ایران میگذرانند، یا حداقل این طور بگوییم که روزهای بدی را نمیگذرانند، نوبت به یک برند دیگر میرسد تا از این فضای آرامشبخش کمال استفاده را بکند. نامش Gonow است. از زیرمجموعههای GAC. درست مانند لکسوس که زیرمجموعههای تویوتا است! با همان کیفیت و اعتبار! این شرکت سال 2003 تاسیس شد. یعنی فقط همین 10 سال پیش. سال 2005 که رسماً خودروسازیاش را آغاز کرد، گفت قصد دارد سالی 200 هزار دستگاه راهی بازار کند. راست و دروغش را نمیدانیم ولی در 2006 هم ادعا کرد که اولین چینی است که خودش را به دروازههای اتحادیه اروپا رسانده است. و در آخرین خبر بحثبرانگیز در 2010 گفته شد که گونو اولین چینی است که توانسته با استانداردهای تیونینگ FIA در رقابتهای اتومبیلرانی حضور پیدا کند. اگر این طور باشد که آنها میگویند انصافاً باید منتظر خوب چیزی باشیم. اما سوال مهم این است که گونو G5 توسط چه کانالی وارد میشود؟ جوابش حدسزدنی نبود. پشت واردات آن، نامی دیده میشود که هرگز پیشبینیاش را نمیکردیم و نمیکردید؛ مرتب خودرو. خودروسازی قدیمی و کهنهکار که در سال 1340 شمسی اولین نماینده رسمی شرکت روور انگلستان با عرضه محصولات موفقی چون لندروور بود. همان شرکتی که بعدها پاژن را راهی بازار کرد. همان شرکتی که با عرضه موسو برای اولینبار سانگیانگ کره را به مشتری ایرانی معرفی کرد. همان شرکت سر به زیری که راه خودش را میرفت و میآمد ولی حالا گذرش به دباغخانه چینیها افتاده است.

میزبان چی هستیم؟
قاعدتاً باید خوب فهمیده باشیم که طرف حساب ما کیست و از کجا آمده است. حالا باید دید او چه ارمغانی برای بازار ایران دارد؟ نامش قدری عجیب است؛ Aoosed G5 که ما برای راحتی کار همان جی5 صدایش میکنیم. تاریخچه آن در چند کلمه خلاصه میشود، این خودرو سال 2010 رونمایی شد. همین. در تبلیغات این خودرو به طور حتم مدام به این عبارت برمیخورید؛ با موتور میتسوبیشی. راستش واقعاً همین طور است. این پیشرانه 2.4 لیتری میتسو در Shiga ژاپن ساخته میشود. قدرت بلوک آن روی پایه 162 اسببخار است ولی میبینید که وقتی روی خودرو نصب میشود چقدر افت میکند. یک قوای محرکه معمولی SOHC (یک میلسوپاپ روی هر سیلندر) که سوخترسانیاش به صورت MPFI (پاشش چند نقطهای) صورت میگیرد. بد نیست بدانید بین سالهای 2004 تا 2011 این پیشرانه روی Grandis نصب میشد. لنسرهای 2004 تا 2006 هم گاهی از آن بهره میبردند. شاسیبلند اوتلندر درست در همان بازه زمانی با این پیشرانه ساخته میشود. گالانت از 2004 به این سو هنوز درون سینهاش چنین قوای محرکهای دیده میشود. کوپه اسپرت اکلیپ از 2006 به آن مجهز شد. اما غیر از محصولات خود میتسوبیشی، چینیهای دیگری هم ناز این موتور را میخریدند. گریتوال روی Haval H5 (که اتفاقاً محصول دیگر مرتب است) آن را نصب کرده. شرکت بیوایدی آن را روی سواری S6 تجهیز کرده است. دست آخر همین G5 خودمان است که با این قلب پیوندی وارد ایران شده است.
اما نکته قابل تأمل دیگر جعبهدندهاش است که آن را نیز از شرکت هیوندای کره جنوبی تهیه کردهاند. جعبهدندهای 5 سرعته با فناوری تیپترونیک که از این حیث نیز G5 را در بین همکلاسانش بیرقیب میکند. سابقه نداشته که یک چینی آن هم شاسیبلند با جعبهدنده اتوماتیک هیوندای راهی بازار ایران شود. محض اطلاع آفرودبازهای محترم عرض شود که این خودرو از زمین 210 میلیمتر فاصله دارد ولی حداکثر زاویه فرار و حمله آن به ترتیب 23 و 30 درجه است. فنربندی آن در محور جلو به صورت بازوهای دوجناقی و در اکسل عقب به صورت چندپیونده است. تجربه نشان داده خودروهای چینی از نرمی قابل قبولی برخوردارند. اما اینکه این نرمی در فرمانپذیری هم دیده شود یا خیر کاملاً به برهان «هندوانه سربسته» مربوط میشود. گونو جی5 دارای ترمزهای ABS دیسکی برای هر چهار چرخ است.
در نظر داشته باشید که G5 در بازار ایران به دو صورت 2WD (تک دیفرانسیل) و 4WD (دو دیفرانسیل) تولید میشود. طبیعی است که وزن و مصرف میانگین مدل دو دیف بیشتر باشد.

امکانات
رینگ آلومینیومی غیر از رینگ زاپاس که فولادی است، قفل الکترونیکی درب عقب، ریموت برای همه شیشهها، ریموت چراغهای جلو، غربیلک فرمان چرمی با دکمههای کنترل سیستم صوتی، کلید تنظیم چراغهای جلو، گرمکن آینهها، نمایشگر 7 اینچی LCD، آینههای جانبی برقی، قفل الکترونیکی درب روغن موتور، رهیاب، سیستم ضد سرقت، بلوتوث، شش بلندگو، پورت USB، سان روف هوشمند، صندلی چرمی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دیجیتال، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، راهنمای روی آینهها، آنتن سقفی، برف پاک کن عقب و چراغهای رودری. چیدمان المانهای داخل کابین به شدت شبیه دیگر تولیدات چینی است. یعنی این فرم را انگار قبلاً روی لیفان 620، چری 530 یا گریتوال ولیکس دیدهایم.
در جریان باشید که این خودرو در آنسوی آبها در سه تیپ استاندارد، کامفورت و لوکس تولید میشود. در نسخه نهایی میتوان صندلیهایی با گرمکن، سانروف، جیپیاس، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایربگهای پردهای، دوربین عقب و نمایشگر LCD دیده میشود. جالب آن است که گونو در سایت رسمی خود G5 را با 9 نوع رنگبندی مختلف معرفی کرده است ولی مرتب خودرو آن را با 4 نوع که سیاه، سفید، طوسی و نوک مدادی هستند عرضه میکند.

در بازار
مرتب این خودرو را به سه روش میفروشد. یکی فروش نقدی 95 میلیونی (قیمت کارخانه). دیگری دو ودیعهای یعنی ابتدا 75 میلیون دریافت میشود و تا انتهای تیر ماه سال جاری هم 20 تومان دیگر. روش دیگر سه ودیعهای است که شامل یک 50 تومان، یک 25 تومان در تیر و یک 20 تومان در مرداد میشود. اما این تبصره هم ذکر شده است که مابقی هزینه خودرو که معادل همان قضیه «علیالحساب» است در زمان تحویل محاسبه میشود. اما مد نظر داشته باشید که این اعداد و ارقام مربوط میشود به نرخ کارخانهای. اما چیزی که بازار خودروی کشور را به این وضع کشانده، قیمتگذاریهای بی حساب و کتاب آزاد است. یعنی همین خودرو در بازار آزاد بین 100 تا 110 میلیون تومان خرید و فروش میشود. پیش از این هم چند شاسیبلند دیگر چینی را دیده بودیم. اگر وانت کاپرای 62 تا 65 میلیونی و وانت وینگل 55 تا 58 میلیونی را فاکتور بگیریم، تیگو X33 را میبینیم که با آن پیشرانه 2 لیتری 140 اسببخاریاش بین 61 تا 63 میلیون تومان خرید و فروش میشود. اما به طور حتم جدیترین رقیب این خودرو حداقل از نظر ابعاد و اندازه لیفان X60 است که قیمتش در بازار آزاد 70 میلیون تومان است. این شاسیبلند که به عقیده بسیاری از G5 زیباتر است از یک موتور 1.8 لیتری بهره میبرد. حضور این شاسیبلند چینی با جعبهدنده اتوماتیک حتی میتواند برای سوزوکی ویتارا کلاس 5 با دنده دستی نیز خطرآفرین باشد.